Mahukan Wang Hantaran Yang Terlalu Tinggi, Tetapi Untuk Buat Kenduri Kahwin Boleh Jatuh Maruah?

Kini, sudah la wang hantaran semakin meningkat, tiba-tiba bakal ibu mertua mengatakan boleh jatuh maruah pula jika dibuat kan sebagai kenduri kahwin. Pada zaman 2018, masih ada lagi kah mentaliti masyarakat begini? Perdana Menteri sudah berubah, walaupun pokok sebelah rumah pun dah berapa kali kena tebang, mentaliti masih sama seperti dahulu.

Kasihan kepada pasangan yang bakal berkahwin, sudah dirancang berdua mahu kan majlis yang kecil-kecilan sahaja, tetapi perbincangan antara dua keluarga telah memberi kata putus itu dan ini. Siapa sahaja yang tidak pening kepala bukan?

Nasihat kepada ibu bapa, zaman kini 2018 dan semua nya telah berubah, tidak seperti 80-an mahupun 90-an.

1. Wang hantaran untuk kendalikan kenduri kahwin boleh menjatuhkan maruah, adalah mentaliti orang zaman dahulu kala, kita perlu berbalik pada mazhab kita sendiri iaitu Imam Syafi’I tentang hukum haram dan halal. Kita tidak boleh menuding jari dan mengatakan itu halal, itu haram tanpa 4 sumber ini iaitu Allah swt, Hadith, Ijmak dan qiyas. Jangan ikutkan pada pandangan masyarakat yang tiada asas agama, perlu ikut pada kemampuan kita!

2. Wang hantaran ini adalah janji hadiah daripada pengantin lelaki kepada wanita, malah mengikut kemampuan si bakal suami.

3. Wang hantaran juga sepatutnya di tentukan oleh seorang wali, iaitu ayah kepada bakal isteri, setuju atau tidak setuju akan di tetapkan oleh di wali. Setelah harga telah ditentukan, Ibu kepada bakal isteri sepatutnya mengendalikan jenis-jenis hadiah, bungkusan yang bagaimana? makan dan minum yang perlu di hidang kepada tetamu. Adil bukan?

Hantaran tinggi?

“Mak, saya ni bab agama pun tak pandai sangat. Nak baca al-qur’an pun merangkak lagi. Paras rupa tu adala manisnya juga tapi takla secantik Dato’ siti nurhaliza. Skill memasak pun mak cakap tak sedap, sedih saya tau”

Wahai wanita yang akan menjadi bakal isteri kepada si dia, bincang dengan ibu bapa secara baik, tidak salah membuat muka manis anda di hadapan mereka, jika anda boleh buat muka comel dengan bakal suami, nak kahwin kan? Wajah perlu la sentiasa manis!

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen