Bangga tunjuk 'result' SPM 5G, netizen kecam lelaki 'tak malu' tayang kegagalan - "Belajar ke tak ni?"

Oleh: Shasha Zack

Pengumuman keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang keluar semalam menyaksikan pelbagai situasi suka dan duka para pelajar berhubung 'result' mereka.

Ramai yang berjaya meraih keputusan cemerlang, tidak kurang juga yang memperoleh keputusan yang kurang memuaskan.

Walaubagaimanapun, seakan satu 'trend' baru-baru ini bagi mereka yang memperoleh keputusan teruk untuk memuat naiknya di laman sosial, meraih perhatian ramai.

Pemuda bangga buat TikTok tayang gagal SPM, seronok content masuk FYP!  Netizen tanya buat apa masa kelas online? - Viral | mStar

"Tak sangka FYP..." - Dapat 5G, ramai kecam...

Samalah dengan seorang pemuda ini, yang langsung tidak segan malahan bangga dengan keputusan 5 matapelajaran gagal dari 7 matapelajaran yang diambil.

Bukan mahu memperlekehkan, namun rata-rata netizen beranggapan pelajar ini sangat sambil lewa malahan mungkin langsung tidak menjawab soalan peperiksaannnya hingga dia memperoleh keputusan sedemikian.

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

"Demi fyp..."

Perkongsian itu ternyata mendapat pelbagai respon daripada netizen. Ada yang memberikan semangat supaya tidak berputus asa, namun ada juga yang kurang senang kerana content sebegitu seolah-olah memberi contoh tidak baik kepada pelajar lain.

"Kesian mak bapak hantar sekolah..."

"Sejarah gagal macam mana boleh dapat slip.."

"pendidikan Islam pon gagal..."

"Saya yang batch 07 malu tengok.."

 

 

 

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen