5 Sebab Teman Lelaki Anda Masih Belum Melamar Anda.

Oleh: Zuzu Yasmine

Jatuh cinta dan mempunyai teman lelaki mungkin sesuatu yang indah, tetapi ia akan menjadi lebih sempurna jika semua yang membawa janji suci perkahwinan. Mungkin anda sering bertemu atau bahkan anda sendiri mengalami ia sudah mempunyai cintanya yang panjang, tetapi teman lelaki tidak pun melamar. Pelbagai sebab juga dinyatakan. Sebenarnya perkara-perkara seperti ini adalah munasabah, tetapi tidak normal jika anda telah digantung terlalu lama walaupun hubungan anda terlalu panjang. Apakah sebabnya?



1. Masih Ingin Bebas.

Alasan untuk yang ini paling sering dinyatakan oleh lelaki yang tidak pernah mencadangkan kepada teman wanita mereka yang tercinta. Kebanyakan lelaki suka kebebasan dan masih mahu berteman dengan ramai wanita. Mereka menyedari bahawa apabila mereka berkahwin, sukar untuk mendapatkan kebebasan seperti ketika mereka tidak menikah. Lelaki yang belum berkahwin perlu berfikir tentang dirinya sendiri kemudian selepas perkahwinan tentu saja dia harus memikirkan anak dan isterinya. Apabila seorang lelaki mempunyai banyak kawan wanita, ia boleh menyebabkan tuduhan kecurangan.

2. Tidak mempunyai wang yang cukup.

Wang memang merupakan masalah yang sangat sensitif. Sesetengah lelaki tidak mahu berkahwin apabila mereka merasakan bahawa mereka tidak mampu untuk membayar untuk keluarga mereka dikemudian hari. Tidak bermakna dia tidak serius, tetapi kerana dia mahu memberi yang terbaik untuk anda. Sebagai teman lelaki yang baik, anda mesti dapat memahami dan memahaminya. Kerana dia berfikir bahawa dia akan menjadi penyokong rumahnya dan dia bertanggungjawab untuk itu.

3. Tidak Mendapatkan restu ibu bapa.

Berkat ibu bapa adalah diwajibkan dalam urusan cinta. Sekiranya kebahagiaan ibu bapa anda tidak bersama anda, jangan mengharapkan dia segera melamar anda. Oleh itu, anda dan dia mesti bekerjasama untuk memenangi hati ibu bapa. Walaupun mendapat berkat kedua-dua ibu bapa bukanlah perkara yang mudah, tetapi mereka semua mesti mempunyai penyelesaian yang baik.


4. Trauma dengan masa lalu.

Bukan hanya wanita sahaja, lelaki juga boleh mengalami trauma yang lalu. Ini mungkin bahawa teman lelaki anda mempunyai masa lalu yang buruk atau mungkin gagal dalam hubungan. Ia juga mungkin lahir dari sebuah keluarga yang rosak dan mempunyai pengalaman pahit kegagalan. Dia tidak mahu mengalami kegagalan seperti ibu bapanya, menjadikannya sangat berhati-hati dalam memilih wanita yang akan menemaninya sehingga usia tua. Sekiranya ini berlaku, buatlah dia percaya bahawa anda benar-benar suka dan ingin hidup dengannya selama-lamanya.

5. Tidak Bersedia untuk Komitmen.

Sebagai tambahan kepada isu kebebasan, persoalan mengenai kesediaan yang perlukan komitmen juga sering menyebabkan seseorang tidak melamar teman wanitanya. Mereka sedar akan banyak perkara yang akan menjadi tanggungjawab apabila mereka menjadi ketua keluarga yang sebenarnya tidak mudah. Bermula dari menyokong keluarga dan mesti menjadi imam yang baik untuk keluarga.

Namun begitu, anda harus berjuang untuk membuat si dia melamar anda. Tetapi ingat jangan terlalu memaksa.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen