“Nak Jimat Untuk Kahwin, Sampai Sanggup Makan Mee Segera Setiap Hari..”

Mee segera memang sudah menjadi makanan kebiasaan pada setiap individu terutamanya pada mereka yang dikatakan mahu berjimat atau kekurangan wang belanja. Mee segera juga menjadi peneman untuk mereka yang sedang melanjutkan pelajaran, ketika diwaktu malam. Atau sebenarnya malas untuk masak makanan yang sihat.

Selain daripada itu, ia juga terjadi bagi mereka yang mahu menyimpan duit terutamanya pada mereka yang mahu berkahwin. Sudah menjadi kebiasaan, kita akan mendengar seseorang mahu berjimat sehingga sanggup makan mee segera setiap hari supaya dapat mengumpul duit kahwin, terutamanya pada kaum lelaki.

Jadi, pasangannya pasti akan risau apabila melihat dan mendengar temannya hanya makan mee segera setiap hari. Namun, ia sebenarnya tidak baik untuk kesihatan. Kandungan dalam mee segera bukan sahaja merosakkan organ dalam badan, malah lebih mudah untuk anda naik berat badan jika makan setiap hari.

Jom lihat kandungan dalam mee segera yang menyebabkan tubuh badan anda menjadi tidak sihat!

1. Penyerapan Nutrien: Mee menghalang penyerapan nutrien untuk kanak-kanak di bawah umur 5 tahun.

2. Risiko Menghadapi Kanser: Terdapat bahan dalam mee segera yang dipanggil “Styrofoam”. Ia merupakan punca menghidapi kanser.

3. Keguguran: Wanita mengandung yang makan mee segera semasa kehamilanboleh menjadi punca keguguran. Hal ini kerana ia akan memberi kesan kepada pembangunan janin.

4. Makanan Ringan: Mee segera diperkayakan dengan penuh karbohidrat, tetapi tidak mempunyai vitamin, serat dan mineral. Kerana itu, mee segera dianggap sebagai makanan ringan.

5. Sodium: Mee segera mempunyai kandungan penuh dengan jumlah yang tinggi natrium. Penggunaan berlebihan natrium membawa kepada penyakit jantung, strok, tekanan darah tinggi dan kerosakan buah pinggang.

6. MSG: Monosodium Glutamat digunakan untuk meningkatkan rasa mee segera. Orang yang alah kepada MSG dan mengambil mee segera sebagai sebahagian daripada diet mereka, maka mereka akhirnya akan mengalami sakit kepala, curahan muka dan sakit.

7. Berat badan yang berlebihan: Makan Mee adalah punca utama obesiti. Mee mengandungi jumlah lemak dan jumlah natrium yang tinggi. Ia juga menyebabkan pengekalan air dalam badan dan sudah tentu ia membawa kepada berat badan berlebihan.

8. Penghadaman: Mee segera adalah tidak baik untuk sistem penghadaman. Pengambilan mee segera menyebabkan proses penghadaman yang tidak teratur dan kembung.

9. Propylene Glycol: Bahan dalam mee segera dipanggil “Glikol Propylene” yang mempunyai anti-beku. Bahan ini digunakan kerana ia menghalang mee dari pengeringan dengan mengekalkan kelembapan. Ia melemahkan sistem imun badan kita. Ia mudah diserap oleh badan dan ia berkumpul di dalam buah pinggang, jantung dan hati. Ia menyebabkan keabnormalan dan kerosakan kepada kawasan-kawasan tertentu.

10. Metabolisme: Pengambilan mi segera menjejaskan metabolisme badan, kerana bahan-bahan kimia seperti bahan tambahan, pewarna dan bahan pengawet di dalam mee segera. Oleh kerana itu, ia bukanlah makanan yang sihat untuk diet anda. Hati-hati! Kalau nak diet pun, jangan makan Maggie tau!

Jika mahu berjimat untuk berkahwin pun, jangan abaikan kesihatan anda termasuk pasangan juga. Boleh makan mee segera, namun elakkan sekerap yang mungkin. Anda perlu tahu teknik memasak mee segera dengan betul, kerana wax yang terdapat pada mee segera tersebut mengambil masa 4 hingga 5 hari untuk dicernakan.

Sekurang-kurangnya, makan makanan yang murah dan bernutrisi seperti telur, sayur atau roti. Makan nasi bajet pun okay jugak, kan?

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen