5 Cara Menolak Ajakan Rakan Yang Bakal Mengoyakkan Poket Anda.

Oleh: Zuzu Yasmine

Dalam usia yang masih muda ini, pasti pelbagai aktiviti yang bakal anda lakukan bersama rakan-rakan anda. Mana tidaknya, pada usia sebegini rakan-rakan sememangnya teman yang sentiasa ada malah mereka ini juga penghibur anda.

Pelbagai aktiviti yang bakal anda lakukan bersama-sama rakan yang mungkin akan membuat pengurusan kewangan anda tidak terkawal. Sebagai contoh menonton wayang, makan malam di restoran mewah, pergi ke konsert artis pujaan dan pelbagai lagi. Semua ini menggunakan modal yang banyak ya.

Masalahnya adalah apabila ajakan tidak dapat dipenuhi kerana anda mempunyai bajet yang terbatas atau ada keperluan lain yang lebih penting untuk dipenuhi. Apabila ini berlaku, anda sepatutnya dapat menjelaskan dengan baik kepada rakan-rakan.

Ini beberapa contoh penolakan ajakan yang boleh anda gunakan.



1. Merancang percutian.

Merancang percutian dengan keluarga atau rakan-rakan adalah alasan yang baik untuk mengurangkan perbelanjaan yang tidak perlu.

Kawan dalam lingkungan sosial pastinya akan memahami sebab dan menganggapnya ia perkara semula jadi jika anda menolak jemputan mereka.



2. Ingin mematuhi bajet yang telah dibuat.

Mengatakan bahawa anda mempunyai belanjawan terhad adalah cara seterusnya untuk menolak permintaan rakan. Bajet yang terhad akan menghalang anda daripada berbelanja secara berlebihan.

Alasan di atas tidak selalu menunjukkan bahawa anda tidak mempunyai wang, tetapi lebih berhati-hati apabila anda membelanjakan wang. Tabiat positif akan tersebar kepada rakan-rakan dan mereka mungkin membuat bajet yang sama seperti anda.

3. Saya Mempunyai Tanggungjawab.

Rakan-rakan anda mungkin tidak terlalu bimbang apabila mereka membelanjakan wang mereka untuk makan malam, menonton filem, atau melancong ke luar negara.

Ini sangat berbeza apabila anda mempunyai tanggungjawab terhadap keluarga anda. Apabila ini berlaku, menentukan keutamaan dan tidak membelanjakan wang pada perkara yang boleh ditangguhkan adalah lebih penting.

Anda lebih baik menyimpan atau melabur untuk menyediakan dana untuk membeli rumah, menyediakan dana pendidikan anak-anak, atau dana kecemasan. Ia tidak akan memudaratkan dalam menjelaskan tanggungjawab yang dimiliki.

4. Anda Merancang Masa Depan.

Anda tidak akan pernah mencapai matlamat kewangan dalam jangka panjang, kecuali anda disiplin dan bersedia menolak beberapa ajakan yang tidak perlu.

Pelan kewangan seperti menyediakan dana pencen, menyimpan untuk membeli rumah, atau merancang untuk membeli keperluan harta untuk disediakan awal.



5. Jemput mereka untuk melakukan aktiviti lain.

Menolak kawan-kawan untuk bersenang-senang tidak bermakna anda tidak mahu menghabiskan masa dengan mereka. Jika boleh, anda boleh mencadangkan aktiviti alternatif yang lebih kos efektif atau tidak mahal.

Sebagai contoh, jemput mereka untuk makan bersama di rumah, pergi ke acara tempatan di mana anda tinggal, pergi ke tempat yang percuma di mana kurang menggunakan wang, dan sebagainya. Pilihan seperti ini jauh lebih menjimatkan daripada anda bercuti di luar negara kerana akan terdapat tiket penerbangan, hotel, dan makanan yang lebih mahal.

Semua bergantung kepada anda, jika anda mempunyai rancangan untuk masa depan, sangat penting untuk anda menolak ajakan rakan anda. Jangan hanya membelanjakan wang untuk perbelanjaan yang tidak perlu dan masih boleh ditangguhkan. Jemput kawan-kawan anda untuk bersenang-senang dengan cara yang lebih ekonomik.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen