Sebelum Memutuskan Untuk Berkahwin, Lakukan Langkah Kewangan Ini Terlebih Dahulu.

Oleh: Zuzu Yasmine

Seperti yang ramai tahu bahawa majlis perkahwinan ini akan memakan ribuan ringgit walaupun ia berlangsung dalam masa sehari sahaja. Maka dengan itu, sebelum memutuskan untuk berkahwin dengan pasangan anda, perancangan mengenai kewangan adalah sangat perlu dititik beratkan.

Apabila anda telah bersedia dengan kewangan, maka anda akan lebih mudah mengatasi masalah kewangan yang berlaku selepas berkahwin. Anda perlu ingat bahawa masalah kewangan merupakan salah satu punca penceraian.

Anda tidak semestinya perlu kaya dahulu sebelum kahwin tapi cukup memadai sekiranya anda dan pasangan bijak menguruskan kewangan kalian.



1. Berkongsi status kewangan bersama pasangan.

Ia sama apabila anda berkongsi tentang masalah kesihatan, keluarga dan kerja. Berkongsi status kewangan antara satu sama lain adalah penting untuk dilakukan. Kedua-dua anda akan merasa sukar untuk mencapai kemajuan kewangan jika kedua-dua pihak menyimpan rahsia kewangan dari satu sama lain.

Mula mengajak pasangan untuk berkongsi maklumat mengenai hutang semasa, peratusan tabungan yang diketepikan setiap bulan, dan pelaburan yang dibuat. Dengan berkongsi tentang kewangan, anda dan pasangan anda boleh mengetahui tentang masalah kewangan yang berlaku. Jadi masalah ini dapat diselesaikan bersama.



2. Mula menyediakan dana untuk perkahwinan.

Perkahwinan memerlukan modal wang yang perlu disediakan dari awal. Penyelesaian terbaik yang boleh dilakukan adalah untuk membuat akaun khas untuk dana perkahwinan dan kedua-dua pihak memasukkan wang ke dalam akaun secara berkala.

Pastikan tidak hanya sebelah pihak sahaja yang terbeban dengan penyediaan dana ini. Kedua-dua perlu bertanggungjawab terhadap perkara ini.

3. Tetapkan peraturan kewangan bersama.

Anda dan pasangan anda adalah individu yang berbeza dan mempunyai sikap yang berbeza mengenai wang. Oleh itu, anda perlu mengenali tabiat kewangan dan menyesuaikannya terlebih dahulu. Mulakan dengan membuat peraturan kewangan asas antara anda dan pasangan anda.

Sebagai contoh, anda menetapkan sejumlah wang untuk bersenang-senang, mengetepikan peratusan tertentu untuk menyimpan, dan tidak membeli perkara yang tidak diperlukan.

Melakukan peraturan kewangan akan membolehkan anda berdua berasa selesa dengan kerangka kewangan yang sedia ada.

Ini adalah langkah penting yang perlu dilakukan, kerana setelah menikahi wang anda dan pasangan anda akan digabungkan menjadi satu.



4. Amalkan sikap saling bekerjasama.

Cara terakhir untuk membina asas kewangan yang kukuh dalam perkahwinan adalah dengan mengamalkan semangat berpasukan dan bekerjasama.

Membuat pasangan anda sebagai satu pasukan dalam kewangan bermakna kalian melihat wang sebagai sesuatu yang perlu dikongsi dan anda juga perlu berkongsi keputusan mengenai wang.

Intinya ialah anda dan pasangan anda perlu tahu bahawa wang sebagai sesuatu yang mesti dikongsi bersama.

Jika anda sudah melakukan perkara ini, maka boleh lah anda dan pasangan mula merancang tarikh bahagia kalian.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen