Suami Memainkan Peranan Penting Memastikan Isteri Terhindar Risiko Masalah Kemurungan Ketika Berpantang.

Oleh: Zuzu Yasmine

Kepenatan menguruskan keluarga dan kerjaya selain masalah rumah tangga dikesan menjadi antara punca utama berlakunya masalah kemurungan selepas bersalin atau lebih dikenali sebagai meroyan.

Wanita yang mengalami kemurungan mula mendiamkan diri, lebih banyak termenung, mudah menangis hingga kadangkala bercakap seorang diri. Ibu selepas bersalin berisiko tinggi mengalami kemurungan teruk dalam tempoh berpantang dan ia berlaku disebabkan perubahan hormon, masalah psikologi selepas bersalin dan pelbagai faktor lain yang mengundang tekanan hebat.

Selepas bersalin, ibu kehilangan banyak tenaga, berada pada keadaan mental dan fizikal yang lemah serta boleh dikatakan sebagai ‘kurang waras’ terutama pada minggu pertama dan kedua menerima cahaya mata.

Dalam senario ini, peranan suami sangat penting bagi memastikan si isteri terhindar daripada risiko mengalami masalah kemurungan yang akhirnya memungkinkan mereka melakukan pelbagai perkara luar kawalan.



TANDA KEMURUNGAN KETIKA BERPANTANG

1. Berasa badan terlalu penat dan lesu.

2. Tidak boleh menumpukan perhatian ketika menguruskan bayi atau melakukan kerja rumah.

3. Kurang selera makan.

4. Sedih dan menangis secara tiba-tiba.

5. Marah atau benci kepada ahli keluarga atau suami untuk perkara yang remeh.

6. Mengalami insomnia yang teruk.

7. Benci atau rasa menyampah kepada anak sehingga tidak mahu menyusukan.

8. Sentiasa mempunyai perasaan negatif terhadap diri sendiri atau anak.

9. Tidak mempedulikan anak.

CARA ATASI KEMURUNGAN

1. Banyakkan berehat

Cari waktu rehat ketika tempoh berpantang sebaik-baiknya ketika bayi anda sedang tidur. Ini kerana rehat adalah tempoh pemulihan yang sangat penting. Sekiranya berpantang sendiri abaikan semua kerja rumah sehingga anda betul-betul sihat dan bertenaga untuk melakukannya.

2. Dapatkan sokongan suami dan keluarga

Suarakan apa yang anda rasakan. Jika penat beritahu suami anda ingin berehat dan biar suami mengambil alih tugasan anda. Dapatkan juga bantuan keluarga sekiranya anda benar-benar memerlukan.

3. Makan makanan sihat

Ketika kemurungan jangan sesekali abaikan waktu makan. Makan makanan berkhasiat dan minum banyak air suam.

4. Jangan abaikan bertungku dan berurut.

Pastikan anda berpantang dengan betul. Jangan abaikan bertungku dan berurut kerana urutan mampu meredakan ketegangan dan tekanan.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen