Perkahwinan Itu Satu Perkongsian, Suami Jangan Biarkan Isteri Memendam Rasa. Cuba Tanya Isteri Itu Okay Atau Tidak Sekali Sekala.

Oleh: Zuzu Yasmine

Bila kita suami isteri sama-sama sibuk, kadang kala lupa nak tengok pasangan kita betul-betul. Dapat rehat cukup ke dia? Ada masalah ke tak dia ini, ataupun dia stress ataupun tidak.

Suami sibuk dengan rutin suami, isteri pula sibuk dengan anak-anak sampaikan bila waktu tidur masing-masing terus tidur tak ada sebarang komunikasi, yelah dah penat sangat, itu sebab main tidur je.



Bila kita sedar-sedar je pasangan kita dah mula menjauh, pasangan dah tawar hati malah dia dah tak layan kita macam dulu.

Payah kalau kita ini tak cuba tangani perkara sebegini dengan lebih awal, takut-takut dah melarat je nanti.

Bila nampak wajah isteri sugul, diam lain macam dan mood tak menentu. Suami, pandanglah wajah isteri itu. Lihat dalam matanya. Bukan hanya pandang bila time nakberjima' je.

"Sayang ok tak ni?" Tanya padanya.

"Ya, ok ok." Jawapan Ok itu belum tentu Ok sebenarnya.

Slow talk lagi.



Bukan apa, terkadang seharian dia buat kerja-kerja rumah mungkin penat tetapi tak terluahkan. Yang si suami pula asyik keluar rumah balik lewat hingga ke pagi. Kawan lebih penting katanya. Tak sedar pun apa yang berlaku kat rumah.

Aduhai.

Rasulullah SAW insan yang sangat sibuk, tapi dialah juga ketua rumahtangga terbaik.

Ok, mari kita semak point penting di bawah.

✅ Suami yang prihatin, dia dapat baca keadaan emosi isterinya. Dia tahu macammana cara nak hiburkan isterinya.

✅ Suami yang hebat, takkan biarkan isterinya melayan emosi sendiri. Tak buat dek je. Walhal hakikatnya isteri dia tengah stress dengan kerja dan anak-anak.

✅ Jika dibiarkan, tinggi risiko nak jadi meroyan dan lupa diri. Jangan memain.

✅ Bahaya kalau diluahkan pada orang ketiga berlainan jantina. Ini yang selalu jadi kes curang. نعوذ بالله من ذلك

Apapun, mehla sama-sama share & tag. Berpesan-pesan sesama insan. Benda nampak simple, tapi jika dibiarkan boleh jadi big problem tau. Kanser rumahtangga.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen