Hubungan Ini Bukan Satu Perlumbaan, Jangan Terlalu Oversharing Takut-Takut Nanti Entah Ke Mana.

Oleh: Zuzu Yasmine

Perjalanan hidup yang sering kita dengar ialah, tamatkan pelajaran, dapatkan kerja, bertunang, kemudian berkahwin, miliki anak.

Itulah senarai sejagat yang diberikan kepada orang dewasa muda yang dipaksa untuk dicapai sebelum umur mencecah 30.



Sebaliknya, kita harus memotivasi orang untuk mencari sesuatu yang mereka sukai. Kita harus mengingatkan orang bahawa apabila cinta datang ke dalam hidup anda, anda boleh membiarkannya masuk. Berubah ke hadapan sambil belajar untuk menerima perubahan dan bukannya melawannya. Privacy boleh menjadi satu perkara untuk melindungi maksud istimewa di sebalik kenangan. Kongsi apa yang bernilai, berkongsi dengan orang-orang yang bermakna sesuatu kepada anda. Berkongsi tanpa harapan atau perbandingan.



Namun, pada masa ini, kita lebih tertumpu kepada melihat daripada mengalami.

Terlebih kongsi atau oversharing boleh menyebabkan ramai yang lemas dalam membandingkan diri, dibalut dengan rasa cemburu. Pernikahan, perkahwinan, dan foto bayi membanjiri skrin kita sebagai tanda persaingan sudah Berjaya.

Tidak dapat mengelakkan fenomena semasa ini, kita tidak dapat mengubah pemikiran orang ramai yang mempersoalkan bagaimana cara hampir semua orang bertindak balas terhadap pertunangan atau perkahwinan.
Apa yang kita selalu katakan?

Tahniah!

Betul kan?

Kita mempersoalkan mengapa begitu sukar bagi orang untuk bertindak balas dengan sesuatu yang kurang generik, seperti ‘saya gembira untuk awak’. Kita tertanya-tanya mengapa masyarakat tidak memilih untuk menyatakan reaksi sahih kita berbanding mengucapkan tahniah di atas pencapaian mereka.

Kerana hubungan bukan pencapaian.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen