Matahari Pun Keseorangan, Namun Masih Tetap Bercahaya. Jangan Bimbang Kalau Masih Lagi Sendiri.

Oleh: Zuzu Yasmine

Tidak disangka-sangka, ada juga segelintir daripada kita amat takut akan kehidupan ‘single’. Menurut mereka, setiap daripada kita perlu mempunyai pasangan kekasih, jika tidak, akan dipandang rendah dan dikatakan tidak laku. Persoalannya, pentingkah semua itu dan perlukah kita terdesak untuk mengejar apa yang dikatakan itu?



Tidak salah sama sekali jika hidup single tanpa adanya kekasih. Mengapa perlu ada kekasih jika tiada niat untuk mengahwini? Mengapa perlu ada kekasih jika setiap hari ada saja pertelingkahan dan makan hati? Mengapa perlu ada kekasih jika kehidupan single lebih bahagia dan bebas? Pastinya setiap orang punyai alasan sendiri mengapa dia memilih untuk tidak bercinta atau tidak mempunyai pasangan kekasih.



Tidak dapat dinafikan memiliki pasangan kekasih ada baiknya juga. Antaranya ada teman untuk meluahkan masalah dan ada seseorang yang sentiasa ada untuk kita ketika susah senang. Namun, menjadi single juga tidaklah menjurus kepada keburukan, banyak juga kelebihan dengan menjadi single. Usah jadikan hidup single itu satu perkara yang aneh dan dipandamg buruk. Sedangkan matahari juga keseorangan tetapi masih mampu memberi cahaya kepada orang lain.



Untuk bahagia, bukan hanya dengan memiliki pasangan kekasih, tanpa kekasih juga kita boleh bahagia. Mungkin orang lain bahagia dengan cara itu, mungkin tidak pada kita. Carilah kebahagiaan dengan cara sendiri. Ingatlah, munkin ada juga orang yang berada dalam perhubungan tetapi tidak bahagia dan mengimpikan kehidupan single seperti kita.



Semuanya bergantung kepada kita sendiri, jika kita sendiri yang merasakan perkara itu sebegitu, baik atau buruk, maka begitulah ianya kelihatan. Maka pentingnya kita menghargai apa yang kita ada saat ini. Usahlah dibandingkan dengan orang lain yang sememangnya kita tahu bahawa perjalanan hidup kita semua adalah berbeza.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen