Doa Yang Boleh Dibaca Untuk Mencegah COVID-19.

Oleh: Zuzu Yasmine

Sejak penularan wabak COVID-19 yang dikatakan begitu mudah tersebar dari seorang ke seorang ini, tentu sahaja akan membimbangkan semua pihak. Mana tidaknya, penularan ini telah tersebar di seluruh dunia dan pesakit semakin bertambah dari hari ke hari. Itu belum lagi yang melibatkan kematian.

Malaysia juga tidak ketinggalan dalam berdepan dengan masalah ini, dimana bilangan pesakit dari hari ke hari semakin bertambah. Walaupun pelbagai langkah penjagaan telah tular di media sosial, tetapi tentu sahaja rasa bimbang itu masih menghantui diri setiap individu.



Antara langkah penting yang perlu diamalkan oleh setiap orang pada waktu ini adalah mengelakkan kontak rapat sesama manusia dan sentiasa memakai cecair pembasmi kuman. Selain itu, sentiasa memakai topeng muka dengan cara pemakaian yang betul.


Sinar harian

Antara doa yang boleh diamalkan oleh setiap Muslim untuk mengelak dan mencegah diri daripada penyakit serta wabak berjangkit ialah:

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ البَرَصِ، وَالْجُنُونِ، وَالْجُذَامِ، وَمِنْ سَيِّئِ الْأَسْقَامِ
Maksud: “Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada penyakit sopak, gila, kusta dan penyakit-penyakit yang buruk.”
Hadis Riwayat Abu Daud (1554)

Semoga penularan ini berakhir dengan segera.




Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen