Lepas Makan Jangan Lakukan 3 Perkara Ini, Nak-Nak Lagi Ketika Duduk Rumah Ini.

Oleh: Zuzu Yasmine

Waktu Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini, tentu sahaja ramai yang tidak bergerak bebas, melainkan habiskan masa di rumah. Nak-nak lagi selepas makan, tentu sahaja ramai yang mudah lelapkan mata kerana kekenyangan. Sedangkan, kita tahu tidur selepas makan adalah sangat tidak elok untuk kesihatan tubuh badan kita.

Makan adalah proses yang panjang yang tidak menghalang organ-organ di kawasan mulut untuk menghancurkan makanan, tetapi juga organ penghadaman lain. Organ-organ ini akan berfungsi dengan memusnahkan dan mengambil intipati kanji makanan untuk menyebar ke seluruh tubuh.

Walau bagaimanapun, kerja-kerja organ ini mengambil masa yang lama. Oleh itu, berbaring selepas makan akan menghalang kerja organ-organ ini. Di samping berbaring, terdapat beberapa aktiviti lain yang tidak boleh anda lakukan selepas makan.



1. Berus gigi



Sekiranya anda makan atau minum sesuatu yang manis, berus gigi kemudiannya membantu mengelakkan pembentukan plak gigi. Walau bagaimanapun, jika anda makan sesuatu yang masam seperti buah sitrus, jangan sikat gigi anda segera! Sekurang-kurangnya, tunggu selama 30 minit. Kerana memberus gigi selepas makan makanan berasid sebenarnya akan merosakkan enamel gigi.

2. Tidur



Nampaknya, tidur atau berbaring selepas makan tidak dibenarkan. Sekurang-kurangnya, anda perlu menunggu 3 jam selepas makan untuk tidur. Melaporkan dari Klinik Mayo, ini akan mengganggu sistem pencernaan dan asid di perut untuk mencerna makanan.

3. Bersenam



Live Strong menulis, badan anda memerlukan masa untuk mencerna makanan. Semasa senaman memerlukan peningkatan tenaga dan tekanan darah. Oleh itu, berolahraga secara langsung selepas makan sebenarnya akan menjadikan tubuh bekerja keras pada masa yang sama.

Selepas ini, selesai sahaja makan jangan lakukan 3 perkara ini. Adalah lebih baik jika anda melakukan sedikit aktivti seperti menonton drama, membaca buku serta bermain dengan anak-anak anda.



Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen