Ibadah Umrah dibenarkan mulai 4 Oktober ini, manakala pengunjung luar negara pula 1 November

Oleh: Zuzu Yasmine

Akibat wabak pandemik Covid-19, ibadah haji dan umrah telah dihadkan pada Mac lalu namun, Arab Saudi telah membenarkan pelaksanaan ibadah umrah sepanjang tahun secara berperingkat mulai 4 Oktober ini.



Dalam satu kenyataan rasmi Saudi Press Agency, bagi peringkat pertama, sebanyak 6,000 orang rakyat dan penduduk Arab Saudi dibenarkan untuk menunaikan umrah setiap hari. Manakala bagi pengunjung dari luar negara, ia dibenarkan mulai 1 November apabila bilangan individu yang dibenarkan menunaikan umrah dinaikkan kepada 20,000 sehari.



Menurut laporan harian Metro, Kementerian Arab Saudi juga menegaskan akan membenarkan kapasiti penuh apabila ancaman pandemik Covid-19 dapat dihapuskan.

Jelasnya, keputusan ini dibuat berdasarkan maklum balas terhadap 'aspirasi umat Islam di negara ini dan di seluruh dunia' untuk mengerjakan ibadah itu dan menziarahi tempat suci itu.



Sebelum ini, Arab Saudi menangguhkan ibadah umrah pada Mac dan mengurangkan bilangan jemaah haji secara drastik pada tahun ini bagi mengekang penularan virus berkenaan.

Diharapkan wabak ini semakin hilang agar memudahkan umat Islam menunaikan ibadah umrah dengan lebih murah.



 

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen