"Orang ada akademik tinggi, dapat apa masa PKP?" - Kenyataan Prof Muhaya sekali lagi jadi perdebatan netizen

Oleh: Zuzu Yasmine

Kalau sebelum ini ‘buat-buat bodoh’ jadi perdebatan warganet di media sosial, kali ini nama Datuk Profesor Dr Muhaya Mohamad yang merupakan pakar mata kembali menjadi sebutan.

Baru-baru ini, tular pula sebuah video di laman Twitter yang didakwa adalah sambungan kepada kenyataan tentang isu “Kenapa Wanita Lambat Dapat Jodoh”.

Sekali lagi perlekeh wanita?

Dalam video yang tular itu, netizen mendakwa Prof Muhaya seolah-olah memperlekeh wanita berkerjaya yang meminta agar tidak ‘bajet bagus’.

“Tak ada dalam al-Quran, wanita paling berharga adalah wanita paling berkerjaya. Sorry. Wanita solehah nilainya lebih besar dari dunia seluruhnya isinya,” katanya.

Malah dalam video tersebut juga, beliau bertanya apa yang dilakukan oleh mereka yang memiliki akademik tinggi ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini. Selain turut mempersoalkan manfaat mereka ini kepada orang ramai.

Tak suka tengok orang lebih?

Sehubungan itu, perkara tersebut sekali lagi menjadi perdebatan dalam kalangan netizen yang rata-rata agak kecewa apa yang dikatakan oleh beliau. 

Cakap merepek

Terdahulu, tular di serata laman media sosial, ramai yang kurang berpuas hati dengan pendapat 'buat-buat bodoh' daripada doktor pakar mata itu.

Perkara tersebut juga mendapat perhatian ramai termasuklah golongan akademik serta selebriti.

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen