"Rakyat perlu berjimat cermat, ubah perangai & gaya hidup..." - Harga barang dijangka naik 30 peratus

Oleh: Shasha Zack

Harga kawalan siling ayam,  telur ayam dan subsidi minyak masak tulen dalam botol yang dimansuhkan mendorong ke arah jangkaan kenaikan harga barangan sehingga 30 peratus.

Menurut Kosmo, Datuk Nadzim Johan selaku Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menyatakan rakyat perlu melakukan perubahan dalam cara mereka berbelanja untuk mengelakkan ‘terkesan’ dengan kenaikan harga barang.

Harga barangan makin tak terkawal, kerajaan buat apa?, keluh orang ramai

"Rakyat perlu berjimat cermat, hidup sederhana & ubah gaya hidup.."

Tambah Datuk Nadzim, rakyat perlu mengubah cara hidup kepada lebih produktif bagi menghadapi krisis kenaikan harga barang dan perlu berjimat cermat untuk kelansungan hidup.

"Disebabkan kenaikan harga barangan, rakyat juga perlu me­lakukan perubahan daripada kenaikan harga 30 peratus ini. Mereka perlu bersedia dan berlapang dada menghadapinya selain mengambil langkah sepatutnya."

"Rakyat boleh lalui kehidupan yang tidak mewah dan bersederhana. Jadi mereka perlu berjimat cermat, ubah perangai serta gaya hidup."

"Kerajaan nak tarik subsidi, tariklah tetapi kena lihat apa hendak dibuat misalnya, ke mana arah duit subsidi tersebut. Mungkin boleh dijadikan untuk membantu rakyat supaya produktif."

Harga barang basah meningkat

"Contohnya pemberian lesen perniagaan atau membantu asnaf yang memerlukan, perumahan kepada orang susah atau menggalakkan penanaman ja­gung."

Kata beliau lagi, perkara ini penting untuk memastikan rakyat dapat dibantu dari segi kos sara hidup

Rakyat semakin tersepit dengan kenaikan harga barang | Nasional | Berita  Harian

 

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen