Kajian Mendapati Kebanyakan Orang Cenderung Untuk Curang Dengan Seseorang Yang Rapat Dengannya, Hat-Hati.

Oleh: Zuzu Yasmine

Curang atau tidak setia itu adalah pilihan yang boleh dilakukan oleh sesiapa saja. Tidak kiralah apa pun punca atau mengapa tetapi tindakan ini sebenarnya melukakan hati pasangan. Bagimana pula kalau dirinya berada di tempat pasangan, tentu saja akan rasai perkara yang sama.

Selalunya, kalau berlaku kes curang ini tentu ramai yang menilai berdasarkan sikap dan tahap kegatalan seseorang itu tapi sebenarnya ada punca lain selain dari itu. Terdapat kajian menyatakan terdapat beberapa jenis orang yang terdedah untuk berlaku curang.



Satu kajian yang diterbitkan dalam Journal of Family Psychology mendapati bahawa lelaki cenderung mempunyai hubungan sulit dengan orang yang mereka kenal.

Dari data tinjauan 13,030 orang Amerika yang dikumpulkan antara tahun 2000 dan 2016, mereka cenderung menjalin hubungan sulit dengan beberapa jenis orang, iaitu teman rapat mereka sendiri, jiran tetangga, rakan sekerja, orang yang telah lama kenal, wanita berbayar dan juga rakan isteri.



Jangan terkejut orang ketiga adalah orang yang rapat!

Penyelidik menganalisis sembilan kumpulan data dari U.S. General Social Survey dan hasilnya adalah bahawa 53.5% adalah rakan karib mereka sendiri, diikuti oleh 29.4% adalah jiran, rakan sekerja dan kenalan, 21% adalah pasangan berbayar, dan 8% selebihnya dari lain-lain. Dalam jumlah peratus di sini, jumlahnya dapat melebihi 100% kerana seseorang dapat memilih lebih dari satu pilihan, mengingat mereka mungkin telah menipu lebih dari sekali.



Hasil kajian ini disokong oleh tinjauan lain yang dilakukan oleh Ashley Madison, sebuah laman temu janji khusus untuk mereka yang sudah berkahwin tetapi juga mencari hubungan sulit. Peserta kaji selidik sebanyak 1,300 lelaki dan wanita mendedahkan bahawa orang yang sering mereka buat berselingkuh adalah orang yang sudah dikenalinya seperti rakan sekerja, rakan sendiri, rakan isteri, saudara isteri dan orang lain yang masih berada dalam lingkungan orang yang dia kenal mengetahuinya.

Jadi, jika banyak orang menganggap seseorang berselingkuh dengan seseorang yang sebenarnya tidak mereka kenal, itu mungkin salah. Sebenarnya lebih banyak mempunyai hubungan sulit dengan orang yang rapat.

Hati-hati dengan orang yang berlawanan jantina yang mungkin agak rapat dengan pasangan anda. Walaupun sekadar kawan, tapi anda tentunya tidak tahu kawan ditahap yang mana.



 

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen