Perkakas dapur yang wajib ada di dapur, confirm kemas dan tersusun

Oleh: Zuzu Yasmine

Siapa yang tak suka kalau rumah dalam keadaan tersusun dan rapi. Kalau rumah dalam keadaan tersusun tentunya mood pun rasa tenang je. Tak rasa serabut dan juga semak mata.



Kadang tu ada jenis yang suka simpan barang merata, cari tak jumpa tapi lepas berbulan baru jumpa barang tersebut. Jadi kalau rumah dalam keadaan kemas dan tersusun barulah senang nak cari.

Tapi tak tahu nak susun macam mana, kalau nak beli perkakas pun tak kena harganya.

Jangan risau, kalau beli kat Shopee tentunya berpatutan. Ini 10 barang yang wajib anda beli kalau nak rumah tersusun.

1. Refrigerator partition (RM 4.95)

Selalunya lepas beli barang dapur yang basah, semuanya sumbat je dalam peti sejuk. Lepas ni boleh dah susun elok-elok kalau beli rak penyangkut ni.

Boleh asingkan buah dengan sayur malah akan buat peti sejuk anda lebih tersusun. Barulah seronok mata bila buka peti sejuk. Menariknya, perkakas ini juga adjustable. Lagi senang!

Klik sini!

2. Food container (RM9.50)

Biasanya akan simpan pasta, spageti, cereal atau kekacang dalam plastik je kan. Kalau ada perkakas ini ia akan lebih mudah anda susun dan boleh kabinet anda kelihatan lebih kemas.

Menariknya, food container ni ada dua partition, boleh lah letak dua jenis makanan berbeza. Senang nak cari, senang juga nak menyimpan.

Klik sini!

3. Seasoning box (RM17.90)

Siapa yang suka memasak tu, tentunya sukakan perkara ni. Mudah nak ambik dan mudah juga nak susun. Tak payah nak buka dan tutap macam dulu lagi.

Tinggal tarik dan tolak saja, boleh letak garam, gula, serbuk kunyit dan penambah perisa makanan. Barulah tak berterabur bahan tersebut.

Klik sini!

4. Cloth hanging holder (RM6.44)

Kain lap meja bersepah-sepah. Aduh! Sakit mata tengoknya. Apa kata cuba penyidai kain ni. Memudahkan anda ambil juga nanti, tak payah tercari-cari. Tinggal sangkut je dekat kabinet dapur.

Klik sini!

5. Botol minyak dan kicap (RM13.89)

Setiap botol ni bukan sama saiznya, jadi kalau nak susun kadang memang makan ruang. Jadi, apa kata kalau beli saiz botol yang sama agar mudah nak susun.

Menariknya botol ni boleh tulis label!

Klik sini!

6. Sponge Rack (RM7.20)

Kadang bukan ada satu span basuh pinggan je, ada juga berus periuk juga. Kalau ada tempat yang sesuai boleh jadi akan bersepah. Tapi kalau ada rak nie, nampak sedikit tersusun malah nak keringkan span pun tak ada masalah.

Klik sini!

7. Multipurpose dish rack (RM24.30)

Lepas basuh pinggan tak akan nak letak pada tempat yang kering. Eh, basahla kawasan tu nanti. Apa kata beli rak ni. Masa basah-basah tu boleh terus park sini dulu. Dah kering boleh lah tukar tempat.

Klik sini!


8. Adjustable dustbin (RM9.99)

Tak payah susah-susah nak jalan pergi ke tong sampah, sangkut saja pada kabinet anda. Lepas selesai kupas bawang atau sayur boleh terus buang ke dalam tong. Tak lah banyak sangat berjalan.

Klik sini!


9. Kitchen Storage Box (RM21.50)

Nak nampak lebih tersusun atau kemas, anda patut beli ini. Letakkan pada laci dan susun ikut barang yang anda nak. Tentunya laci akan lebih tersusun juga.

Klik sini!

10. Rice storage box (RM16.63)

Nak lebih kemas dan tersusun, tentunya rice box ini sangat penting. Barulah beras tak bertaburan di lantai. Rice box ni ada pelbagai jenis, pilih lah mana yang sesuai untuk letak pada dapur anda.

Klik sini!

Kalau ada perkakas ini, tentunya dapur lebih teratur! Jangan lupa beli dekat Shopee.my!

 



Anda masih keseorangan?

1,103,854 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen