Betul ke pilihan aku?

Oleh: Siti Nur Ain

Assalammualaikum semua pembaca Baituljannah. Terima kasih kat admin kalau cerita aku ni disiarkan. Aku sebenarnya nak share satu cerita, and at the same time aku nak mintak pendapat korang semua. Hope korang boleh lah tolong aku buat keputusan nanti.

Cerita ni mula bila aku kenal dengan seorang yang aku gelarkan A. Dia seorang duda anak satu. Aku tekankan sekali lagi DUDA yang dah bercerai 2 tahun. Alasan mereka bercerai sebab isterinya lari dengan kekasih dia. Tinggalkan A ni sorang-sorang dan akhirnya mereka bercerai. Anak mereka ikut ex-wife dia.

Jadi memang tak ada masalah lah untuk aku berkahwin dengan A. Aku pun boleh terima status A, dan keluarga aku pun tak kesah. Lagipun aku boleh terima anak A dan aku langsung tak ada niat nak pisahkan A dengan anak dia bila nanti kami dah kahwin.

Aku sukakan budak-budak dan jujurnya aku bahagia bila aku bayangkan yang aku akan spend time dengan anak dia. Lagipun untung apa, kahwin-kahwin dah ada anak. Akhirnya aku dengan A pun rancang lebih serius. Kami rancang nak bertunang.

Tetapi disangka panas sampai ke petang, kiranya hujan tengah hari. Bukan hujan je turun, dengan badai petir sekali ada. Sepanjang aku dengan A, kami memang tak ada masalah. Dia seorang lelaki yang sangat baik dan sopan. Aku yang baru kenal berapa hari pun boleh jatuh cinta dengan dia.

Nasib baik lah dia pun ada rasa yang sama. Akhirnya sah lah kami jadi kekasih dan bertunang sampai sekarang. Masalah ni bukan berpunca dari A, keluarga dia ke atau dari kawan-kawan dia. Tak, bukan semua tu. Mereka baik sangat dan terima aku dengan tangan terbuka. Masalah ni berpunca dari ex-wife dia.

Dia datang balik dalam hidup A sambil merayu nak kembali semula dengan A. Aku yang dengar tentulah panas hati. Siapa je yang tak marah bila korang dah nak bertunang dah tapi ex datang balik. Kalau bekas kekasih takpe lah juga. Ni ex-wife yang datang merayu nak kembali semula.

Alasan yang dia selalu guna ialah anak. Anak mereka perlukan kasih sayang seorang ayah dia dan dia tak nak A lepas tangan macam tu je. Aku terfikir dah kalau kau sayang sangat dengan A tu, dah kenapa dulu kau tinggalkan dia? 2 tahun pulak tu bercerai, baru sekarang terhegeh nak A balik.

Masa A tak ada kekasih, sorang-sorang. Tak nak pulak dia nak bersama dengan A. Nak kata A ni makin kaya, dia biasa je. Bukannya dari keluarga kaya yang ada duit berpuluh ribu sampai nak kejar A balik. A memang tak layan dan dia lagi pilih aku. Akhirnya kami selamat bertunang dan aku rasa bahagia sebab A lagi pilih aku.

Kami akhirnya dah bertunang dan aku sangka benda ni akhir sampai sini lah. Ingat bila kami dah bertunang, ex dia akan redha terima ketentuan yang A tu lagi pilih aku. Tapi aku silap… dia main cara halus pulak untuk buat A derita dan dengan aku sekali yang kena.

Dia akan gunakan anak dia untuk raih simpati A. dia selalu minta duit, minta itu ini walaupun sebelum ni A memang dah bagi. Tapi dia minta lagi banyak sampai A ni kena buat 2 kerja sebab tak cukup duit. Duit simpanan dia pun habis sebab bagi dekat ex dia.

Aku tak ada lah cakap tu salah atau nak halang A bagi duit dekat anak dia. Sebab tu memang tanggungjawab dia. Tapi dah kalau terlalu banyak minta lebih dari keperluan. Memang aku rasa lain macam lah. Lagipun anak mereka baru 3 tahun. Belum sekolah lagi.

A ni pulak asyik ikut dan dengar cakap ex dia. Dia ni tak boleh tolak langsung cakap ex dia, dah macam lembu kena cucuk hidung dah aku tengok A ni. Bila aku cakap dengan A, A cuma cakap tak apa lah. Lagipun tu kan anak saya dan tanggungjawab saya.

Iya memang tanggungjawab tapi macam mana kami nak berkahwin nanti? Apa jadi dengan perkahwinan kami dah kalau dia langsung tak ada simpanan langsung? Semua duit dia habis dekat ex-wife dia. Dah macam ex-wife dia tu bukan ex. Tapi memang dah jadi bini dia balik.

Bukan tu je, aku tiba-tiba sakit. Sakit yang aku sendiri tak boleh nak cakap macam mana. Puas keluarga aku bawak aku pergi hospital berubat sampai habis beratus ringgit. Tapi tetap tak baik dan makin teruk. Emosi aku jadi tak menentu dan selalu marah tak tentu pasal.

Pernah aku bergaduh dengan A sampai kami nak putus tunang, tapi Alhamdulillah semua tu tak jadi. Akhirnya bila ayah aku bawak aku jumpa imam masjid, barulah aku makin pulih dan kembali macam biasa. Rupanya ex-wife A dah mula main ilmu hitam nak kenakan aku.

Aku tak bagitahu A sebab aku yakin dia tak percaya. Kecuali kalau tunjuk bukti depan mata dia barulah dia percaya. Sampai sekarang keadaan masih sama. Ex-wife A masih mengharapkan A, kembali macam dulu dan hidup bahagia bersama anak mereka.

Tapi A tak nak dan dia sayangkan aku. Dia nak kahwin dengan aku. Aku pun sama, aku sayangkan A sangat dan tetap tahan dekat sisi dia. Walaupun aku dah terkena, tapi aku cuba kuatkan hati aku dan tetap nak dengan A. Walaupun kami bercinta tak lama dan baru bertunang, tapi aku tahu A memang yang terbaik untuk aku.

Susah nak cari lelaki macam A sekarang. Tapi aku tak tahu apa yang patut aku buat. Separuh hati sayang tak nak lepaskan A. Tapi separuh hati lagi rasa nak mengalah. Aku suka fikir jauh ke depan. Macam mana ex-wife dia sihir aku lagi teruk? Ataupun dia pergi sihir A? Macam –macam boleh jadi.

Kalau korang cakap aku ni macam tak percayakan Tuhan dan terlalu takut dengan manusia. Bukan macam tu, aku percaya dengan kuasa Allah dan selalu minta perlindungan dari Allah. Tapi korang pun kena faham, bila hati tu dah penuh dengan dendam. Macam-macam cara dia akan guna dan tak kan henti sampailah apa dia nak tercapai.

Jujur memang sebenarnya aku takut. Sebab ramai orang sekeliling aku pergi. Pergi dengan cara tak normal dan bila dapat tahu sebab hasad dengki manusia. Mungkin ni ujian untuk aku. Aku jumpa dengan orang yang sayangkan aku. Dan aku pun rasa dial ah yang terbaik. Tengok dari sikap dan cara dia layan.

Tapi ada halangan dan ujian untuk kami bersama. Masa nak bertunang pun sebenarnya hampir tak jadi. Banyak je masalah timbul dan tak tahu punca tu semua dari mana. Sekarang ni akhirnya aku tak tahu apa yang patut aku buat. Terus bertahan atau mengalah?

Anda masih keseorangan?

1,050,000 orang sudah mendaftar di Baituljannah.com, sebuah platform cari jodoh muslim dan hampir 10,000 pasangan sudah melangsungkan perkahwinan.


Saya merupakan seorang
- pilih -

Mencari calon pasangan
- pilih - berumur

25 - 40 tahun

Artikel Lain

Tinggalkan Komen